Din grădina, direct la tine acasă!
Produse fără gluten

Glutenul este o proteina prezenta in grau si alte cereale, precum ovazul, orzul, secara si kamutul. In cazul unui individ de orice varsta, predispus genetic, ingerarea unor cantitati chiar neinsemnate de alimente care contin gluten declansaza o reactive imuna in intestinul subtire, cauzand o inflamatie cronica. In schimb, aceasta duce in cele din urma la distrugerea vilozitatilor intestinale. Acest proces este insotit de o serie de simptome care difera de la individ la individ.

La individul sanatos, peretele intestinal este acoperit de vilozitati si microvilozitati care au rolul de a mari suprafata intestinului in vederea absorbtiei nutrientilor. La individul celiac, aceste vilozitati sunt semnificativ reduse, iar mucoasa intestinului este afectata. Ca urmare a micsorarii suprafetei intestinului, absorbtia nutrientilor, precum proteine, grasimi, carbohidrati, vitamine si minerale este inhibata, rezultatul fiind malnutritia si pierderea functionalitatii.

Ce alimente sunt premise in caz de Celiachie?

Alimente sigure sau alimente fara gluten. Exista numeroase alimente care nu contin gluten in mod natural si care pot fi consumate fara reserve. Acestea sunt orezul; porumbul;diferite tipuri de amidon, precum cartofii, leguminoasele, hrisca, maniocul, tapioca si castanele; laptele si produsele lactate ; carnea; pestele; ouale; uleiurile vegetale; legumele; fructele. In plus, exista o gama larga de alimente procesate (inclusive painea, pastele, biscuitii si cerealele) care tin cont in special de nevoile dietetice ale celiacilor.

Aceste alimente pot fi identificate prin sigla spicului  barat de pe pachet, un simbol care garanteaza  absenta glutenului.  Alimente riscante! Anumite alimente pot fi consumate numai dupa ce exista siguranta faptului ca nu contin gluten. Chiar si in acest caz, acestea nu pot fi considerate 100 % sigure: chiar daca glutenul nu apare pe lista de ingrediente, pot aparea anumite contaminari in procesul de productie. Alimente riscante sunt supele, carnatii, sosul de soia, condimentele pentru carne, prajiturile si dulciurile, inghetata, glucoza etc. Alimente interzise! Alimentele care trebuie eliminate complet sunt acelea care contin derivati din faina si anumite cereale, inclusiv kamutul, orzul si secara. Nu se recomanda nici ovazul care este de cele mai multe ori contaminat cu gluten.

Pentru simplificarea identificarii si managementului alimentelor sigure, riscante si interzise prezentam in tabelul de mai jos un ghid practic:

CEREALE:

Sigure: orez, porumb, mei, roscova, castane, cartofi, susan, tapioca

Riscante: bauturi din porumb, orez extrudat, cartofi pai (cipsuri), pop-corn; Interzise: grau, amidon din grau, ovaz, secara, couscous, specialitati din cereale, bere din orz, muesli, cereale pentru mic dejun, alte derivate .

FRUCTE:

Sigure: toate fructele naturale si nucile.

Interzise: fructele uscate cu invelis de faina

VERDETURILE:

Sigure: Legumele si verdeturile naturale (proaspete, gatite, uscate, congelate)

Riscante: Alimentele din legume care pot contine factori de ingrasare Interzise: Alimente din legume si amestecuri de cereale; Legume gatite cu pesmet, tasate sau acoperite cu faina. CARNE: Sigure: toate tipurile de carne si peste proaspat si congelat; oua, jambon, sunca Interzise: Carne sau peste preparate pane sau servite cu sosuri cu faina; peste congelat semipreparat (surimi sau specialitati din homar).

BAUTURI:

Sigure: ceai, cafea, carbogazoase, non-alcoolice dietetice, suc si nectar de fructe.

Riscante: Siropuri pentru bauturi si gheata, amestecuri instant: ciocolata calda, frappe, ceai; Sucuri de fructe cu adaos de pulpa. Interzise: bere, cafea instant sau surogat de cafea care contine orz sau secara, bauturi din ovaz.

DULCIURI:

Sigure: miere, zahar;

Riscante: jeleuri, ciocolata, batoane de cereale, inghetata, bomboane, guma de mestecat Interzise: ciocolata cu cereale.

GRASIMI SI DIVERSE:

Sigure: Toate uleiurile vegetale; margarina vegetala, unt, untura, sunca, grasimi pentru fragezirea aluatului, otet, sare, piper, plante medicinale, condimente, drojdie.

Riscante: Sosuri preparate, cuburi condimentate, amestecuri pe baza de bulion, amestecuri de plante si condimente, praf de corp.

Din momentul in care UE emis recenta directive privind etichetarea, identificarea alimentelor “de risc” a fost mai usor de realizat. Directiva solicita producatorilor de alimente sa declare prezenta produselor chiar si a unei cantitati infime de gluten. De cele mai multe ori, ingerarea deliberata sau involuntara a unor cantitati mici de gluten nu va provoca iritarea imediata, dar poate fi periculoasa pe termen lung datorita riscului unei imflamatii intestinale persistente. De aceea, este foarte importanta atentia asupra acestor aspecte pe durata dietei. Totusi, nu este nevoie sa se ajunga la o fobie impotriva glutenului sau la o anxietate dietetica excesiva.

http://blog.bebikut.ro/